למה טורי דעה חשובים לתקשורת – ואיך עושים אותם נכון – חלק א'

מאת נבו שפיר

לצד הידיעה החדשותית החשובה של הבוקר, המתפרסת על גבי עמוד השער וכפולת הפתיחה בעיתונות המסורתית, או על גבי הקובייה הראשית באתרי האינטרנט, לרוב נמצא כמה קוביות קטנות יותר המכילות טורי דעה הקשורים קשר ישיר או עקיף לנושא הידיעה המרכזית. כמובן שאין צורך להסביר את ההבדל החשוב והמשמעותי בין דעות לעובדות, אך עם זאת חשוב להבין איך ההבדל ביניהם, במסגרת המדיום העיתונאי, יוצר דווקא קשר הדוק.

הבוקר הוא נקודת המבחן של התקשורת. חוזקו של כלי תקשורת בכל מקום בעולם עגון לא רק ביכולתו לסקר אירועים שמתרחשים כל הזמן, אלא בעיקר להילחם ולנצח את הקרב הבלתי נגמר על סדר היום. הכוונה היא כמובן לנושא המרכזי עליו ייווצר דיון ציבורי. למה זה חשוב עבור עיתונים להשתלט על סדר היום? זו שאלה מורכבת, בייחוד בעידן הרשתות החברתיות. עם זאת, אנסה להידרש לה.

בפשטות – עיתונים מייצרים כותרות כדי שעיתונים אחרים לא יוכלו להתעלם מהם. כשעיתונים מתייחסים לעיתונים אחרים – ציבור גדול יותר מחפש את הידיעה המקורית, ומגדיל את החשיפה לכלי התקשורת שפרסם את הידיעה לראשונה. בשפת העיתונות זה נקרא "פולו אפ" (כתבת מעקב, בעברית), והיא חלומו המתוק של כל עיתונאי. מעבר לחיזוק החיובי וטיפוח האמביציה האישית שלה זוכה הכתב שצובר התייחסויות מכלי תקשורת אחרים בעזרת כתבה עובדתית, חדשותית או חשיפה מעניינת – נפתחת זירה חדשה. נקרא לה "זירת הטוקבק".

בדומה להסבר הקודם, חשוב להדגיש: עיתונים מעוניינים שתדברו עליהם (כן, גם אם זה בהקשר שלילי). כשהציבור מדבר על עיתון או על ערוץ טלוויזיה, הוא נחשף יותר, אנשים אחרים נכנסים אליו באינטרנט, קונים ממנו עותק, מזפזפים אליו בטלוויזיה או משתפים אותו במדיה החברתית. בכל כניסה להודעת "פוש", לחיצה על לינק לכתבה (אפילו כזו שמשותפת בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם) ובהשארת תגובה לכתבה ("טוקבק") – יש אדם או חברה שגוזרים קופון. לא מדובר רק בכסף, אלא גם בפוטנציאל להרוויח כסף נוסף. אבל זו כתבה אחרת. בחזרה לנושא.

נניח ועיתון, או ערוץ טלוויזיה, או אתר אינטרנט או תחנת רדיו פרסם סיפור חדשותי חשוב, כזה שאי אפשר להתעלם ממנו – איך גורמים לגלגל להמשיך להסתובב ולאנשים להמשיך לדבר עליו? טורי דעה. אותה זירה, "זירת הטוקבק", שעברה היום במרביתה לרשתות החברתיות – היא הנקודה בה נמדדת חשיבותה של חשיפה עיתונאית. האם כותבי טורים ותיקים יתייחסו לידיעה ויגררו אחריהם קהל שלם של אנשים לדבר על הנושא? אולי פוליטיקאי יזעק ויצייץ משהו בטוויטר על החשיפה ויניע אנשים רבים לקרוא על מה מדובר? טורי הדעה למעשה "דוחפים" ומעניקים משנה תוקף לידיעה חדשותית.